Headerbild

Historien och framtiden

Askersunds Ridklubb grundades officiellt 1977, även om viss verksamhet var igång även innan på den privata ridskolan i Björkbäck.

Innan hemsidor och Facebook fanns fick medlemmarna information hemskickat i pappersformat.

Första åren saknade klubben egen anläggning och aktiviteterna anordnades hos familjen Bäckgren på Markebäcks Gård.
I mitten på 80-talet fick klubben sin anläggning i Askersundsbyn, där den är kvar än idag.
Ridbanor uppfördes och invigningen skedde 1986.

Artikel i Nerikes Allehanda om klubbens flytt till Askersundsbyn.

2008 byggde familjen Willén sitt ridhus med goda faciliteter. Genom samarbetet mellan familjen och klubben innebar detta ett stort lyft för klubbens verksamhet.

2015 inleddes arbetet att förbättra utomhusbanorna och kringområden och hösten 2019 kunde ridbanorna invigas i samband med tävlingar. Arbetet går nu vidare för att förbättra anläggning ytterligare.

Nyårsafton 2019, en del av nya ridbanan och med Willéns ridhus i bakgrunden.

Med en fantastisk anläggning och med otroligt engagerade medlemmar med hästintresset i fokus, så ser framtid ljus ut!

Duktiga tävlingsekipage har vi alltid haft!

(Nedre foto av Ulrika Lindblad)

ARK i årtal
1977 Klubben anslöts till Svenska Ridsportförbundet.
1986 Ridbanorna vid gamla sågverket i Askersundsbyn invigdes.
2008 Familjen Willén uppförde ridhuset i Askersundsbyn.
2015 Arbetet med en moderniserad anläggning i Askersundsbyn påbörjades genom tillsatt anläggningsgrupp.
2019 Invigning av nya ridbanorna på hösten.

Vår fina logga är skapad av konstnären Erica Biltman i Vretstorp.

Stort tack till vår medlem Annika Bäckgren (som varit med sedan starten) som berättat, svarat på frågor och upplåtit bildmaterial till den här texten!

Text och bilder (om inget annat anges) av Linnéa Einarsson